Bekijk de nieuwsbrief online
Stichting DE KIM

Wij sturen u deze nieuwsbrief omdat we u als een belangrijke relatie zien. Niemand ontvangt echter graag post die ongelezen de prullenbak ingaat. Wilt u voortaan de nieuwsbrief niet ontvangen, klik dan op ''Afmelden'' in de balk onderaan deze nieuwsbrief. U kunt zich net zo eenvoudig weer aanmelden.Wordt deze nieuwsbrief niet goed weergegeven op uw beeldscherm, klik dan rechtsboven voor de ONLINE versie. Wijzigingen in uw gegevens kunt u doorgeven via david@stichtingdekim.nl

Zomerbrief

Wat is De KIM? Wat doet De KIM? De laatste nieuwsbrief is van april 2021. Graag vertellen wij u in deze zomerbrief 2023 wat er zoal is gebeurd. En natuurlijk maken we u graag deelgenoot van (landelijke) evenementen. Deze staan open voor vrijwilligers en beroepskrachten actief in het maatschappelijk activeringswerk.

Nieuw bestuur stelt zich voor

Dit jaar is het bestuur van De KIM volledig vernieuwd. De vijf bestuursleden zijn opgevolgd door drie nieuwe: Theo van Driel (voorzitter), David Renkema (secretaris/ penningmeester a.i.) en Cora Verburg (algemeen lid). Graag stellen wij ons aan u voor. Lees verder.

Vacature penningmeester

U ziet we hebben nog een vacature. Wie durft de uitdaging aan om in dit nieuwe bestuur de taak van penningmeester op zich te nemen en zo de financiële zaken te behartigen? Woont u in het werkgebied van het aartsbisdom Utrecht en heeft u tijd en zin om uw financiële kennis  en ervaringen in te brengen? De bestuursleden informeren u graag. Contact: David Renkema, david@stichtingdekim.nl, telefoon: 06-12602150

Uitdagingen en meedenken

Het nieuwe bestuur heeft als opgave De KIM opnieuw te positioneren in het aartsbisdom Utrecht en de stad Nijmegen. Wat kan De KIM de vrijwilligers en parochies in het werkgebied bieden? Wat zijn daarbij de kernwaarden? Welke diensten en projecten gericht op zingeving en maatschappelijke vragen sluiten aan op de vraag en activiteiten van vrijwilligers en professionals? Waar moet De KIM als organisatie dan aan voldoen? Hoe waarborgen we een lange toekomst?
Het oude bestuur zag dat de stichting te klein en te kwetsbaar is om haar opdracht naar behoren te vervullen. De koepel van het katholiek maatschappelijk activeringswerk Actioma liet een onderzoek uitvoeren naar de behoeften binnen het aartsbisdom Utrecht aan professionele ondersteuning bij de deelname vanuit de kerk aan maatschappelijke activiteiten. Deze behoefte is groot gegeven indringende maatschappelijke kwesties en vragen naar meer kennis en vaardigheden onder vrijwilligers. De uitdaging is nu om De KIM een nieuwe basis en invulling te geven. Het nieuwe bestuur pakt deze uitdaging op. De bestuursleden hebben ervaring binnen allerlei maatschappelijke en kerkelijke organisaties. Dat is geen garantie voor succes, maar biedt wel kansen. Bovenal voelen we ons geïnspireerd door de sociale leer van kerk en oecumene. De omarming van de waardigheid van ieder mens en de zoektocht naar het gemeenschappelijk goede staan daarbij centraal.
Het bestuur werkt aan een notitie ‘Strategische positionering De KIM. Graag wil zij daar in het najaar met belanghebbenden verder over in gesprek gaan. Wie  beslist mee wil denken, laat het ons weten.

Projecten en trainingen

In het jaarverslag 2022 leest u wat er in dat jaar vanuit De KIM is gedaan. De meeste projecten zijn in het voorjaar 2023 afgerond. Er zijn mooie plannen in de maak voor nieuwe projecten. Echter deze zullen pas vanaf 2024 kunnen starten. Financiering daarvan is noodzaak en vraagt inzet op fondsenwerving.
Belangrijk voor De KIM is het deelnemen in netwerken. Een belangrijk netwerk is Laudato Si Allianti. Maar ook plaatselijke netwerken van organisaties die vrijwilligers ondersteunen met begeleiding of training voor inzet op armoede, als maatje bij schuldhulpverlening  of voor een goed gesprek.
De KIM kan op verzoek trainingen of lezingen verzorgen. Uiteraard tegen een geschikt tarief.

3 oktober Netwerk DAK, Landelijke bijeenkomst in Houten

Thema: in Vuur en Vlam. Hoe houdt je je vuurtje brandende? Hoe maak je ruimte voor kwetsbaarheid? Netwerk DAK verbindt, versterkt en vertegenwoordigt meer dan 150 inloophuizen, buurt- en straatpastoraat door heel Nederland. Netwerk DAK nodigt leden en belangstellendene van harte uit voor de landelijke netwerkdag.Als je je opgeeft voor 20 september is deelname gratis als je organisatie lid is van Netwerk DAK. Voor andere geïnteresseerden is deelname 25 euro (te betalen op lokatie).
Het hoofdprogramma bestaat uit een uitgebreid aanbod aan kleinschalige workshops waarin uitwisseling en samen leren centraal staat. Programma en aanmelding .

Voor kerken nieuw aanbod beschikbaar om de Scheppingsperiode te vieren

In september ligt de focus op ‘alles wat ademt en leeft’. Daarvoor heeft de Laudato Si’ Alliantie Nederland samen met Ecokerk allerlei bezinnende en verbindende ideeën verzameld in een inspiratiegids, inclusief liturgieën voor de zondagse vieringen. De gids geeft inspiratie voor invulling van de Scheppingsperiode. Hij bevat liturgieën voor vijf zondagen en de Wereldgebedsdag voor de schepping, maar geeft ook tal van ideeën om gesprekken aan te gaan in de parochie en samen te zorgen voor de natuur. Lees verder

21 oktober ‘Kerk en Duurzaamheid’ GroenGelovig in Veenendaal

Bij duurzaamheid en geloof gaat het om de zorg voor ons gemeenschappelijk huis. De aarde is door ons toedoen kwetsbaar geworden. Zij heeft hulp nodig in haar herstelproces. Mensen zijn op de vlucht door het stijgen van de zeespiegel en verwoestijning. Wat kunnen kerken doen? Op deze editie van ‘GroenGelovig’ ontdek je de sleutels om te luisteren, in actie te komen en de manier om je eigen stem voor de schepping te activeren.  De Laudato Si Alliantie is mede organsator van het programma. Programma en tickets.
De KIM is een katholieke instelling voor maatschappelijke activering voor de provincies Flevoland, Utrecht en Gelderland
Meld je hier af voor de nieuwsbrief