Presentatie Armoede onderzoek 2019

12 november 2019
Ruim 80 procent van de kerken is betrokken bij armoedebestrijding

‘Ons armoede-onderzoek maakt duidelijk dat talloze christenen hun verantwoordelijkheid nemen om mensen in armoede te helpen’, aldus bisschop Gerard de Korte tijdens de presentatie van het Armoede-onderzoek 2019. ‘De diaconale kracht van onze kerken blijkt opnieuw aanzienlijk.’ ‘Ruim 80 procent van de kerken is betrokken bij armoedebestrijding. Het geeft een dubbel gevoel, maar ik ben er trots op’, vertelde scriba René de Reuver tijdens de presentatie. ‘Ik word stil van de inzet en de betrokkenheid. Diep respect voor alle diaconale vrijwilligers die dit werk doen.’ Staatssecretaris complimenteert kerken ‘Armoede is schrijnend, en niet acceptabel. Veel mensen worden belemmerd om mee te doen in de samenleving’, reageerde staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken op de overhandiging van het rapport. ‘Armoede is een hardnekkig probleem. Het is tekenend dat volgens het onderzoek het aantal hulpvragen steeg, vergeleken met drie jaar geleden. Iedereen in de samenleving kan het overkomen dat je in armoede of schulden terecht komt. Dat kan niet door één partij opgelost worden. Ik ben blij met uw oproep tot samenwerking. Ik geef u een compliment voor uw inzet, het is fantastisch te zien hoeveel mensen hun schouders hieronder willen zetten. Uiteindelijke gaat het erom dat we de ander zien als mens.’

De publieksbrochure ‘Arm. En wat doet de kerk? Armoede-onderzoek 2019 naar hulpverlening door kerkelijke organisaties in Nederland’ is voor 5 euro te bestellen bij de Protestantse Kerk in Nederland en te downloaden op www.knooppuntkerkenenarmoede.nl/armoedeonderzoek

Korte samenvatting

Download hier het onderzoeksrapport